SUBSCRIBE

Sabtu, Ogos 06, 2016

KISAH PULA AKU 7

"Shaza." Satu suara melaung namanya. 
Shaza berpaling. Dilihatnya ayah Hadif sedang berjalan laju menuju ke arahnya. Dia juga berjalan ke arah lelaki itu. Lebih laju supaya Encik Hairi tidak perlu menggunakan banyak tenaganya. Tambah pula Hadif pernah memberitahunya tentang tahap kesihatan ayahnya yang makin merosot. 
"Assalamualaikum, uncle." Kata Shaza lantas menghulurkan tangannya. 
Encik Hairi menyambut huluran tangan Shaza. Kepala Shaza diusap lembut bila tangannya dikucup. Senyuman yang tadi memang dihadiahkan buat Shaza makin lebar bila Shaza tunduk mengucup tangan tuanya. Berlainan dengan kebanyakan anak-anak kini yang mengucup tangan orang tua dengan dahi. 
"Waalaikummussalam. Shaza sihat?" Balas Encik Hairi bila matanya bertembung dengan mata Shaza. 
"Alhamdulillah. Uncle mesti sihat. Shaza tengok uncle kuat saja ni." Kata Shaza. 
Encik Hairi sekadar mengangguk. 
Kadang-kadang dia pelik dengan Shaza. Ini bukan kali pertama mereka bersua. Sudah kerap kali. Tapi dia seperti biasa. Macam tiada apa yang pernah berlaku. Seolah-olah dia tak kisah tentang hubungannya dengan Hadif. Seolah-olah dia tak melakukan kesalahan. 
"Shaza ada masa?" Tanya Encik Hairi. 
Shaza memandang jam tangannya. Dia sebenarnya sudah terlewat untuk temujanji tapi dia sedang buat pertimbangan sebab temujanji ini tak penting dan ianya tidak melibatkan sesiapa. Sekadar mahu melihat tapak kawasan tanpa melibatkan orang atasan. Cuma janji dengan supervisor di situ saja. Dan dia pun tak adalah berjanji formal cuma cakap gitu saja. Kemungkinan akan datang. 
"Boleh, uncle. Jom, Shaza belanja uncle minum dekat sini. Ada satu gerai jual goreng pisang. Boleh duduk makan dekat situ." Ajak Shaza. 
Shaza berjalan beriringan dengan Encik Hairi. Pandangannya ke depan sambil dijelingnya Encik Hairi supaya langkah mereka seiring. Sebaik sampai digerai itu, Shaza meminta Encik Hairi memilih tempat duduk manakala dia pergi mengambil makanan petang mereka. Cukup sekadar goreng pisang dan keropok lekor. Kuih muih lain, kalau encik Hairi mahu, nanti dia akan tolong ambilkan lagi. 
"Makan, uncle." Jemput Shaza sebaik saja air mereka tiba. 
Mereka makan sambil berbual kosong. Tiada apa yang serius dibincangkan. Semuanya berkisar tentang kerja dan sosial setempat. Sesekali kelihatan mereka ketawa. Keadaan seperti seorang ayah dan anak yang sedang bersembang. 
"Shaza boleh tak uncle nak minta sesuatu?" Tanya Encik Hairi setelah selesai menjamu selera. 
Shaza angguk. 
"Kahwin dengan Hadif." Pinta Encik Hairi. 
"Saya dah kahwinlah dengan Hadif, uncle." Balas Shaza. 
"Maksud uncle, nikah. Pergi nikah. Uncle tahu ibu Hadif tak setuju. Tapi kamu berdua bernikah senyap-senyap. Lagipun, Shaza tak perlukan wali, kan?" Kata Encik Hairi. 
Shaza angguk. 
"Pujuk Hadif. Uncle dah cakap dengan Hadif perkara ni tapi dia kata kamu tak setuju sebab ibu tak setuju. Tapi uncle tak nak kamu berdua terus macam ni. Fikir tak sampai bila?" Nasihat Encik Hairi. 
"Saya rasa Hadif tak cerita perkara sebenar. Saya bukan tak nak nikah dengan Hadif sebab ibu tak benarkan. Tak. Saya tak nak nikah dengan Hadif sebab saya tak suka pada komitmen. Saya tak suka jadi tipikal perempuan yang kena buat semua kerja rumah. Layan suami macam raja. Kena susahkan diri dengan keluarga suami. No. I don’t want that. Saya tak suka hidup saya dikongkong hanya kerana saya seorang isteri." Kata Shaza. 
Encik Hairi ingin membuka mulutnya untuk menyangkal kata-kata Shaza. 
"No. Kita punya pemikiran berbeza. Saya tak nak serabutkan hidup saya dalam hidup orang lain." Kata Shaza. 
"Macam mana kalau kamu mengandung?" Tanya Encik Hairi. 
"Anak itu anak saya. Itu yang pasti." Jawab Shaza. 
"Anak Hadif juga." 
"Secara teknikalnya, ya."  
Encik Hairi tunduk. Dia tahu tentang itu. Anak yang tak sah taraf adalah milik penuh ibunya. Si ayah langsung tiada hak ke atas anak itu. Malahan sesetengah pendapat mengatakan, jika anak itu perempuan, ayahnya boleh menikahinya.  seandainya Hadif dan Shaza menikah sekalipun, anak itu bukan anak Hadif. Anak itu hanyalah anak tiri Hadif. Dia tahu dan sedar akan perkara itu. Kerana itu dia minta mereka bernikah secara sembunyi. 
"Lagipun, ini yang terbaik untuk semua orang. Hadif pun tak terikat dengan saya. Bila-bila masa dia mahu bina keluarganya, dia boleh buat. Saya tak akan halang dan tak pernah terlintas mahu menyusahkan dia. Auntie pun tak perlu nak susah hati tentang susur galur keturunannya. saya tak mahu rosakkan." Tenang saja Shaza bersuara. 
"Tapi kerana kamu, Hadif selalu bergaduh dengan ibu dan kerana kamu juga Hadif tak mahu bina keluarganya. Dia hanya mahu kamu." Balas Encik Hairi. 
"Maaf, uncle. Itu saya pun tahu tapi saya tak boleh kata apa. Uncle nak saya buat apa? Jauhkan diri saya dari Hadif?" Tanya Shaza. 
Encik Hairi geleng. 
Dia pernah suruh Shaza buat begitu dan akhirnya Hadif jadi kemurungan. Tindakannya sekeluarga hampir membunuh Hadif. Kerana itu juga mereka tidak pernah lagi menghalang Hadif dari berjumpa dengan Shaza dan melakukan hubungan terlarang itu.  
Tapi dia dah terlalu tua untuk membiarkan keadaan ini terus berterusan. 
"Kalau dah macam tu kata Shaza. Uncle tak boleh nak buat apa. Cuma uncle minta Shaza pertimbangkan cadangan uncle tadi." Sayu suara Encik Hairi. 
"Uncle, saya bukan seorang yang akan kisahkan tentang orang lain. Jangan harap apa-apa dari saya." Kata Shaza dan terus berlalu. 
Encik Hairi hanya memandang langkah Shaza yang telah meninggalkannya. Dia kesal. Bukan pada Shaza tapi dirinya kerana tak berjaya mendidik anaknya yang seorang itu tentang dosa dan pahala. Sangkanya dia sudah berikan yang terbiak untuk anak-anaknya tapi ternyata dia salah. 


Tiada ulasan:

Catat Ulasan